måndag 15 april 2013

Tänk, att jag får vara lärare - precis just nu!

Tillbaka igen, på sista lärspridarträffen. Laddade, förväntansfulla och lite förvirrade. Tänk, att jag har fått vara med! Alla härliga, roliga, kritiska, nitiska kollegor som berikar mitt arbete. Och alla dessa möjligheter som jag har framför mig. Prezi, twitter, loggar och bloggar.

I denna djungel av länkar och internetbaserade pedagogiska verktyg tar jag mig sakta fram, stannar till här och där, testar och går vidare. Jag plockar det godaste och lämnar kvar det andra. För det finns så mycket att välja mellan! När jag började som lärare, var den stora frågan vilken färg jag skulle ta på overheadpennan - det fanns ju fyra stycken! Nu har jag så många valmöjligheter att jag skulle kunna använda mig av ett nytt pedagogiskt verktyg varje dag resten av terminen, och ändå ha mer kvar att upptäcka.

Tänk, att jag får vara lärare - precis just nu!

Visst kan man bli stressad och pressad av allt nytt. Man kan också bli inspirerad och helt gå igång på allt detta som finns tillgängligt. Det är bra att man kan välja. Jag väljer att inspireras, att gå igång och pröva mig fram. Det är roligt, frustrerande, spännande och utmanande. Jag trivs. Ska hem och färdigställa min Prezi och twittra lite innan jag somnar gott. Två saker som jag har fått lära mig idag, och som jag redan märker är till nytta i mitt arbete.

Tänk, att jag får vara lärare - precis just nu!

/Helena


1 kommentar:

  1. Tack Helena för nyfikenhet och glädje över det digitala överflöd vi kan, om skolan erbjuder, surfa emellan...många lärstilar på elevnivå!
    Å

    SvaraRadera