tisdag 16 oktober 2012

Ritplatta - billig "smartboard" för alla?


Sedan nästan ett år tillbaka har jag experimenterat att använda en ritplatta från Wacom (Bamboo Fun Medium) som enligt prisjakt ligger någonstans på mellan 1500 - 2100 kr inkl moms beroende på var man vill handla.

Genom att koppla ritplattan till min Mac som i sin tur är kopplad till klassrummets projektor har jag fått en virtuell whiteboard. Jag använder Photoshop som rityta och kan ha mina genomgångar utan att vända eleverna ryggen. Bara det är en stor fördel!

Sedan brukar jag göra "skrivbordsfilmer" där jag visar hur man t ex löser ekvationer, använder kalkylprogram o s v. Spelare in gör jag med gratisprogrammet Jing eller Demorecorder.
Här kan du se ett exempel från idag:



Tyvärr är kvaliteten här på bloggen synnerligen dålig, så det går knappt att se eller höra, men IRL är det något helt annat!


Matthias Rezac

2 kommentarer:

  1. Ett så användbart verktyg!! Jag tycker absolut detta är en bättre lösning än smartboard.

    SvaraRadera
  2. Mycket bra idé, flexiblare och billigare än smartboard. Bra för elever att kunna gå tillbaka till presentationer och se och höra igen och pausa när de behöver. Bra också i arbetet med Flipped Classroom.

    Kan tipsa om programmet Rita för den som inte har tillgång till Photoshop och om Khan Academy för den som vill ha lite inspiration.

    Länkar:

    Rita: http://www.macupdate.com/app/mac/19331/rita

    Khan Academy: https://www.khanacademy.org/

    SvaraRadera