tisdag 16 oktober 2012

Entreprenörskap i skolan på riktigt!





På uppdrag av skolverket skall skolan främja samarbete med näringslivet samt ge eleverna specifika kunskaper för att de skall kunna starta och driva ett företag. Skolan skall även främja elevens intresse och nyfikenhet för att utveckla specifika kompetenser, vilka innebär att kunna se möjligheter, ta initiativ samt omsätta idéer till handling.Skolverket
På profilen Ledarskap-natur på Bäckängsgymnasiet, finns förutsättningarna för att skolverkets mål skall kunna bli en verklighet. Hur då kanske du undrar? Jo, först och främst förbereds eleverna under sitt första år genom att läsa kursen ledarskap och organisation. Där får de specifika verktyg som behövs för att  de dels ska kunna utvecklas som individer, men även för att de ska kunna leda, samt samarbeta på ett effektivt sätt med andra. De får även kunskaper i hur olika organisationer och företag fungerar samt får lära sig analysera de framgångsfaktorer som är avgörande för ett företags fortlevnad.  Därefter får de under sitt sista läsår använda sina samlade kunskaper "på riktigt", när de startar, driver och avvecklar ett företag under ramen för Ung företagsamhet. 
En riktig framgångssaga är företaget VedUng UF vars affärsidé är att sälja ved med tändtillbehör i en praktiskt kartong för picknick bruk.VedUng UF  Själva affärsidén är kanske inte så märkvärdig i sig, men hur dessa  drivna ungdomar just tar "initiativ och omsätter idéer till handling" är anmärkningsvärt. De har under loppet av endast några få månader gjort allt från att  skapa en affärsplan, hitta billiga leverantörer, skapa en Facebooksida till att hitta sponsorer till närmare 30 000 kronor. En av medlemmarna fick dessutom en idé i sann entrreprenöaranda att kontakta arrangören för Bomässan (12-14/10) på Åhaga, och undrade om de hade några lediga monterplatser. Det hade de och då förklarade eleven att det inte skulle se bra ut med tomma platser och att företaget nu istället  hade möjlighet att sponsra deras UF-företag med en plats. Företaget köpte idéen och vedung UF blev på detta sätt sponsrade med hela kostnaden på ca 16 000 kronor.  Dessutom lyckades de även få hela montern och inredningen sponsrade av andra företag. Lokalkanalen kom även till Åhaga och givetvis lyckades företaget även med att få några minuter av deras sändningstid vilket ger dem ytterligare positiv marknadsföring. http://www.lokalkanalen.se/nyheter/bomassan-ahaga-2012-hd/  De materiella intäkterna under dessa tre dagar var blygsamma  850 kronor men lärdomarna var desto större. En av medlemmarna skriver" att vi fått stå på Bomässan har gett oss en rejäl kick inför kommande utmaningar. Jag tror även att vi kan vara på god väg att bli årets UF-företag. Mässan har varit en grym möjlighet att synas i Borås" Denna reflektion visar verkligen att eleven kan se möjligheterna, kan ta initiativ samt omsätta idéer till handling och inte bara tänk om..






1 kommentar:

  1. Jag älskar dessa UF-projekt. Det blir verkligen på riktigt för eleverna. Hur skulle man ytterligare kunna utveckla konceptet?

    SvaraRadera