onsdag 20 februari 2013

Åtgärdsprogram

Jag arbetar som lärare i idrott & hälsa samt matematik på Almåsgymnasiet. Rolig och inspirerande kombination av praktiskt-estetiskt ämne med ett mer teoretiskt. Eftersom jag ofta undervisar samma elever i båda ämnena så lär jag känna dem ganska bra, på olika sätt. Jag är ganska nöjd MEN... en liten tagg i min sida är det här med åtgärdsprogram. Jag har så svårt att få till det. Det känns så krångligt. Vem ska ha ett åtgärdsprogram och varför? Nu har vi fått direktiv om att elever som har behov av extra stöd i mer än ett ämne ska ha ett sk. samlat åtgärdsprogram. Det känns ju lite mer humant för eleven att få ett dokument istället för flera. Mitt problem är att jag aldrig blir färdig. När jag suttit och skrivit tillsammans med eleven och sedan kontaktat de lärare som är berörda för att få med alla ämnen och perspektiv så måste jag ju uppdatera åtgärdsprogrammet tillsammans med eleven. Då har det ju hänt lite mer som jag vill lägga till och förhoppningsvis även ta bort och då måste jag ju kontakta alla lärarna igen och så fortsätter det. Dokumentet är levande i min dator men det kommer liksom inte iväg därifrån (två originalexemplar samt två kopior). Vem var det nu som skulle ha originalen och vem ska ha kopiorna?
Varför skriver jag om detta här? Jo min tanke är att detta borde väl vara ett digitalt dokument som alla berörda har tillgång till och kan skriva i. Kanske ett google docs eller likande? 
Till att börja med så skulle jag vilja förändra det här med åtgärdsprogram radikalt. Jag har en upplevelse om att många mina elever som inte lyckas med sina studier har några saker gemensamt: de behöver sova mer, äta bättre och röra på sig. Jag vill få in det i deras åtgärdsprogram primärt! För att lära sig något så måste man tillgodose grundläggande behov. Åtgärdsprogram borde starta med detta:
1. Sov mer och bättre på natten. "Om man stressar kan man inte sova, om man inte kan sova blir man stressad. Eftersom det förhåller sig på det sättet är det bra att börja med att få ordning på sömnen. När den väl kommit tillbaka till en tillfredsställande nivå kan man fokusera på stress och andra eventuella problem. När man sovit gott har man kraft, energi och förmåga att se saker i ett annat perspektiv och det är då lättare att få ordning på sitt liv igen" (citat från Anna Nygrens hemsida: Frija). Det finns många sätt att få hjälp med sömnen. Vi kan även ladda ner insomningshjälp och avslappning som en app: Anna Nygren har skrivit en bok om ungdomars sömnvanor och stress. Hon har en hemsida där man kan ladda ner en fil till mobilen som hjälper till att somna: http://www.digitaltskapande-guc.se/Frija/?page_id=262
2. Ät frukost! Att få i sig något på morgonen är viktigt för att orka med dagen.  När väl eleven äter frukost så kan man börja diskutera vad som är bra mat. Att äta regelbundet, nyttigt och dricka vatten kan man komma till när eleven lyckats med att börja äta frukost. I det tredje steget vill jag att eleverna lär sig äta mer frukt och grönsaker. Det finns en massa hemsidor och appar som man kan ta hjälp av. T ex vår välkända näringsfysiolog Fredrik Paulún: http://www.paulun.se/blogg/ Västra götalandsregionen har en hemsida där man får tips om bra mat: http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Tema/Liv-och-halsa/Mat/Bra-mat/
3. Rör på dig! Börja med 30 minuters promenad varje dag. Eleven får frisk luft och lite motion. Sen kan man lägga till några mer ansträngande pulshöjande pass varje vecka. Här kan vi arbeta tillsammans med träningsdagbok som hjälpmedel för motivationen. Det finns en massa digitala träningsdagböcker och appar som man kan ladda ner. Jag använder mig av www.funbeat.se. Motion förbättrar inte bara hälsan, möjliggör inlärning, man blir ju smartare och dessutom kan man förbygga och bearbeta stress.
Om eleven klarar av att arbeta med de tre ovanstående punkterna så kommer de med ganska stor sannolikhet klara av sina studier utan några större problem. De elever som fortfarande har pedagogiska problem kan vi då skriva åtgärdsprogram för...

Vad har då detta med bildningsstaden Borås att göra? Fundera på det!

4 kommentarer:

  1. Problemet med digitala ÅP är väl rent juridisk. Det blir problem omkring hur de ska signeras och arkiveras, vem som ska ha tillgång till dem (elev, förälder), etc.

    SvaraRadera
  2. Sömn mat och motion är något dagens människor får för lite av över huvudtaget. Men klart hänger det ihop med prestationer i skolan.

    SvaraRadera
  3. När det gäller juridik så borde det gå att lösa. Läkarnas journaler är ju digitala och kan de ha det så borde väl vi också kunna...

    SvaraRadera
  4. Det finns hinder , juridiska tror jag men också tekniska som Borås bedömer gör det för osäkert tror jag, har diskuterats. En grund är att äga domän på google ex så att vi äger dokumenten och inte google.

    SvaraRadera