tisdag 16 april 2013

Bloggen – ett sätt att synliggöra lärande

Att blogga kan vara ett sätt att synliggöra elevers förståelse för ett specifikt lärandeobjekt. Jag ska här ge ett exempel. I den nya ämnesplanen för historia lyfts historiebruk fram som en viktig del i ämnet. Det handlar om hur människor eller grupper av människor använder sig av historia i olika syften. Som exempel har vi förintelsens minnesdag som syftar till att lyfta fram ”engagemanget hos alla som bekämpar intolerans, främlingsfientlighet, rasism och antisemitism” (levandehistoria.se) eller spelfilmen Gladiator som ger en spektakulär skildring av ett historiskt skeende i syfte att locka folk till biosalongerna.

Mina elever som läser kursen Historia 2b – kultur fick i uppgift att blogga om en historisk händelse som har skildrats i något fiktivt berättande, ex. film, litteratur, musik eller spel. Varje elev fick skriva tre blogginlägg. I det första inlägget redogjorde eleven översiktligt för den aktuella historiska händelsen samt presenterade ett exempel på fiktivt berättande där den historiska händelsen används. Därefter fick eleven ta ställning till vilket slags historiebruk som är aktuellt i det unika exemplet. Till sin hjälp fick eleven en typologi där sju olika slags historiebruk presenteras. I sitt andra blogginlägg presenterade eleven ytterligare ett exempel på någon fiktiv skildring av samma historiska händelse. Också denna gång skulle eleven ta ställning till vilket slags historiebruk som används. I och med detta har eleven fått möjlighet att pröva kunskapskravet som handlar om att kunna redogöra för någon historisk händelse som har använts på olika sätt och förklara varför den har använts olika. I det tredje och sista blogginlägget fick eleven pröva den sista delen av kunskapskravet som går ut på att kunna värdera olika historiebruks betydelse för nutida skeenden och händelser. I detta inlägg jämförde eleven de båda exemplen på historiebruk och tog ställning till vilken av skildringarna som i störst utsträckning kan bidra till att öka förståelsen för den aktuella historiska händelsen. Jag som lärare kommenterade varje elevs inlägg. Var det till exempel något ställningstagande som inte motiverades tillräckligt kunde jag kommentera det. Väckte inlägget några intressanta frågeställningar kunde jag uppmana klassen till vidare diskussion. Var det något inlägg som påminde om något annat  inlägg kunde jag uppmana berörda elever att läsa varandras texter. Min roll blev att, via kommentarsfälten i bloggen, leda en diskussion om historiebruk.

När klassen hade publicerat alla sina blogginlägg hade vi ett drygt femtiotal olika exempel på historia har använts inom film, litteratur, musik, spel, etc. jämfört med tidigare år då vi gemensamt hunnit studera fem till tio exempel som använt sig av en och samma historiska händelse. Eleverna fick i detta läge läsa varandras texter, kommentera dem och försöka finna så många olika exempel på historiebruk som möjligt. I vissa fall såg eleven att exempelvis en film återkom i flera blogginlägg. Någon klasskamrat kanske såg ett kommersiellt historiebruk i filmen, medan en annan klasskamrat fann ett moraliskt bruk. Själv kanske eleven såg ett politiskt eller existentiellt bruk i filmen. Vem hade då mest rätt i sitt ställningstagande? Det fick eleverna argumentera för i kommentarsfälten till bloggen.

Avslutningsvis förde vi en diskussion med klassen om vad som är typiskt för respektive historiebruk och vi utformade tillsammans en ny reviderad version av typologin över historiebruk där elevernas egna exempel användes för att tydliggöra vad som skiljer de olika bruken från varandra.

Jag hoppas med detta, oavsett om du är historielärare eller undervisar i något annat ämne, ha visat hur man med hjälp av en blogg kan synliggöra elevers förståelse för ett specifikt lärandeobjekt (i detta fall historiebruk) och samtidigt medvetandegöra för eleverna att det kan förstås på delvis olika sätt. Ytterligare en målsättning med uppgiften är förstås att visa för eleverna att de kan lära av varandra. På köpet får jag som lärare en massa bra exempel på hur jag i framtiden kan åskådliggöra innebörden av olika slags historiebruk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar