måndag 15 april 2013

Spara tid och bli tydligare i din bedömning - Jing is an answer

I den djungel av metoder, program och hashtags som presenteras blir jag som bedömande lärare tvungen att sovra bland alla de förslag på hur jag kan göra min undervisning bättre. Precis som mina elever pumpas jag med information som jag måste välja bland.

Jing är ett program för bedömning jag blivit mer bekant med under denna dag vilket jag tror kommer tydliggöra min bedömning och spara tid. Allt för ofta kommer jag på mig själv med att fastna i standardiserade formuleringar om hur eleven ska "utveckla sina resonemang" eller hur de ska bli "tydligare". Detta skapar ibland förvirring hos mina elever som inte förstår vad jag menar och således blir kommentarerna allt för verkningslösa.

Fördelarna med Jing, som är ett program där du parallellt med att du ser det aktuella dokumentet (inlämningen exempelvis) på datorskärmen, som elev också hör vilka synpunkter läraren ger dig. Som lärare scrollar du alltså igenom dokumentet där du kan markera vissa begrepp, formuleringar eller resonemang som eleven visar förståelse för och muntligen kommentera samtidigt. Presentationen sparas som en fil och länken skickas till eleven.

Tydligt, enkelt och tidssparande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar