måndag 15 april 2013

Laborationsrapporter och Jing

I ämnet fysik så ingår det att eleverna skriver (alltför) många laborationsrapporter. Dessa skall samlas in, jag ska kommentera dessa och sedan lämna tillbaka dem. Detta är en tidsskrävande och tålamodsprövande process. Med nya erfarenheter och inputs från dagens session så tänker jag mig följande ordning:

  1. Inlämningen sker som en inlämningsuppgift i PingPong vars fördel är att jag lätt kan se vem/vilka som lämnat in.
  2. Kommentarer och feedback sker med hjälp av programmet Jing där jag, i egenskap av lärare, läser igenom och kommenterar innehållet. Jag sparar och klistrar in länken till filmen i elevens loggbok i PingPong. Jag bedömer att en kort igenomögning krävs före själva inspelningen.
  3. Eleven kollar på filmen och får värdefulla tips och en del beröm inför nästa labrapport.
Positiva effekter av detta förfarande tror jag mig vara:
  • Mycket snabbare feedback till eleverna. Kanske det kan få eleverna att lämna in i tid!
  • Mindre administration och bokföring från min sida.
  • Rapporter och/eller kommentarer kan inte försvinna.
Farhågorna är att uppladdningstiden för filmerna till screencast (platsen på nätet där filmerna finns) är alltför lång och att hitta en lugn och tyst plats för inspelandet.

Nu vill jag hem och prova!
/Per Nyström

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar