Vad krävs för förmågor hos dem som ska arbeta med vård och omsorg?
Efter två dagars inspirationsföreläsningar fladdrar tankarna runt och jag funderar över hur detta kan användas i praktiken. Gör helt enkelt bara en reflektion över detta.
Jag tror på reflektion som motor för utveckling av elevens förmåga att utveckla empati, bemötande och flexibilitet i vårdarbetet. Hur kan detta utvecklas med hjälp av ny teknik?
För att nå de olika nivåerna i SAMR och i Bloms taxonomi tänker jag mig följande upplägg:
Syftet: Att utveckla sina egenskaper som vårdare genom egen reflektion och genom att delge och ta del av andras reflektion.
Vad ska man reflektera över: Vårdhändelser, Människors livsvillkor, Goda exempel/Dåliga exempel etc..
Eleverna bär med sig egna erfarenheter, möter nya situationer under sin APL och skaffar sig en faktabas under sina tre år. För att få ytterligare ett perspektiv på de egna tankarna delas de med andra i klassen som ska ge respons.
Detta kan delas som en blogg där var och en får göra inlägg i denna, lägga in filmklipp att reflektera över, filma själv något som man vill diskutera utifrån syftet.
Se länk till blogg
Vårdandets konst
Håller absolut med dig i att reflektion är viktigt och jag tycker att man borde höja statusen på reflektionen. Jag har upplevt att eleverna finner det svårt att reflektera då det handlar om egna tankar. Den äldre kunskapssynen sitter i bakhuvudet på många och de vill gärna ha uppgiften serverad.
SvaraRaderaDet är också viktigt att dra nytta av sin APL och inte minst att dela med sig av sina erfarenheter till andra i klassen. Precis det som sades igår, istället för att vara på en APL kan man vara på 15. Det som är bra med reflektion är att man behöver inte ha några begränsningar utan man kan i stort sett ta upp precis vad som helst precis som du säger vårdhändelser, dåliga exempel osv. Här kommer eleverna säkerligen komma fram till viktig fakta och upplevelser som är ovärderliga. Att ha denna kommunikation via blogg låter som en jättebra idé.