tisdag 20 november 2012

Tänk Om - Tänk Nytt


Att tänka om och tänka nytt är svårt, utmanande och ibland ganska jobbigt. Det är mycket enklare att köra på i uppkörda hjulspår och göra som man alltid har gjort. Hur många gånger som ny lärare fick man inte höra - "Så här har vi alltid gjort" och orden lade sig som en våt filt över mina "goda" idéer.  

I skolans värld idag, ska vi som tillhör den analoga generationen undervisa, utmana och inspirera de digitala infödingar som vi har i våra klasser, så att vi får dem med oss och att de lär sig det som läroplanen och kursplanerna föreskriver. Det är definitivt en utmaning som kräver både omtänk och omdefiniering av hur lektioner, undervisning och bedömning kan gå till. 

Vi måste fråga oss om det finns mer rationella och mer effektiva sätt att nå målen och att få eleverna aktiva och ansvarstagande för sitt eget lärande. Felet vi ibland gör är att vi lämnar över för mycket till eleven och om det dessutom både är ett otydligt uppdrag i kombination med en för generös tidsram, slutar det för många elever i ”ingenting”. De ger helt enkelt upp för att det inte förstår. Vi vuxna i skolan kan lätt hamna i att vi undrar vad det är för ”fel” på eleven istället för att fundera vad det är för ”fel” på vårt upplägg/undervisning etc. 

Vi måste helt enkelt hitta nya vägar!

Via den digitala lärplattformen, t ex pingpong, kan läraren ge ramarna och en innhållsdeklaration inför den kommande lektionen. Det går att göra genom textutdrag, länkar, bilder och/eller frågor att fundera över inför lektionen som kommer. Att ta detta ännu ett steg är att filma introduktionen eller t o m föreläsningen och det kallas numera att ”Flippa klassrummet”. (Det finns en öppen grupp på facebook som heter Flippa klassrummet där många goda idéer och filmtips läggs in) Fördelen med det är att det blir tid över till mer individualiserad undervisning, arbete med uppgiften där läraren finns tillgängligt. Är någon frånvarande kan eleven lättare ta igen det den missat och eleverna kan dessutom gå tillbaka till genomgången flera gånger. Läraren sparar i förlängningen tid eftersom en del sk efterarbete kan göra i klassrummet och att de dessutom kan återanvända sin filmer. 

Att göra uppdrag/uppgifter på riktigt,  mot autentiska mottagare, är alltid motivationshöjande. Via internet kan man lättare hitta varandra om det handlar om att lägga in texter på Wikipedia eller som inlägg på hemsidor om ämnet man jobbat mot, länka ut sin film på Youtube eller starta en klassblogg eller.. Här verkar det bara vara vår fantasi som är begränsningen. Troligen kan eleverna bidraga med goda idéer.

Att få ner nyhetsflöden, tv- el tidningar, direkt i klassrummet för att kunna ha en diskussion samtidigt som det händer i andra delar av världen. Att kunna jämföra och värdera världsbilden från olika delar av världen osv. 

Jag har också funderat över hur jag ska kunna flippa mina möten/Apt:er osv. Inget är ännu prövat i verkligheten men i och med detta tror jag att jag kommit ytterligare ett steg på vägen mot att pröva själv och se hur det skulle falla ut. Som i alla förändringsprocesser är det bättre att ta små steg, ett i taget, än att stå helt stilla eller försöka så mycket att allt faller som ett korthus. Att smyga in på den nya arenan och nyfiket försöka orientera sig är det bästa sättet att starta alt fortsätta sitt nya liv som digital nybyggare.

Testa och var nyfiken!!!!
Nya möjligheter öppnas!!!
Nytt lärande sker - även för pedagogen och för rektorn! ;-)


3 kommentarer:

  1. Intressant text om bland annat det flippade klassrummet och allt positivt som detta kan omges av.

    Vi skulle vilja lyfta ett perspektiv gentemot idén kring det flippade klassrummet. Hur skall man förhålla sig till tankar och idéer kring att kurser skall avklaras inom ramen för den lektionstid som ges. Finns det någon baksida med att kräva att eleverna skall arbeta med kursen utanför schemalagda tider. Vad kan konsekvensen vara om eleven inte haft möjlighet att tillgodogöra sig informationen/föreläsningen innan lektionen?

    Vad säger ni?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Öppna frågeställningar kontra ytterligheten kryssfrågor! Elevgruppens förmåga får väl bestämma detta, eller hur!

      Radera
  2. Våra tankar handlar om att det finns risk att det blir för mycket att förhålla sig till! Kaos för alla! samtidigt är det denna värld som vi måste komma fram till. viktigt att få chans att ta ett steg itaget.
    All teknik bidrar till att undervisningen blir mer genomskinlig,
    AMP/Kaj

    SvaraRadera