Digitalt lärande dygnet runt
En dator i handen på en elev kan utan styrning ibland bli mer stjälpande än hjälpande. Hur vi lär elever dra nytta av datorn bör vi ständigt diskutera. Alla känner vi igen hur vissa elever förvanskar sin lektionstid genom att försvinna in i meningslöst facebook-scrollande, spela (irrelevanta) spel osv.
Att eleverna tar med sig datorerna hem råder det dock ingen tvekan om. Kan vi som pedagoger utnyttja det faktum att eleven ständigt bär med sig sitt lärande verktyg - oavsett om de befinner sig i klassrummet eller inte? Vi vill tro det. Men för att lyckas med det måste man ge eleven verktyg och guidning. I väntan på bra diskussioner och tips ger vi de läsande språklärarna, tre användbara sidor som eleven kan utnyttja även utanför klassrummet: Grammatiktest, Eva Sjögren ger tips och Ordklasser.se!
GY11 har tydliga kunskapskrav. De är många och svåra. Om eleven får hjälp med att använda sin dator på ett givande sätt kommer skolvardagen inte bara bli lättare att ta sig igenom, utan också roligare.
/Gustav och Matina
Jag håller med om att vi ständigt behöver jobba på/ utveckla vårt arbetssätt för att ha nytta av datorn! Det räcker inte bara med att eleverna har en dator. De & vi behöver veta hur vi kan använda den på bästa sätt!
SvaraRaderatips för användandet, kan vara bra om man beskriver vad man kan finna bakom länkarna annars tappar man kanske sina läsare?! Som läsare vill man gärna vet vart man hamnar om man klickar. Bara ett enkelt litet tips för att bli ännu bättre ;)
SvaraRaderaBra tips!
RaderaBra tankar! Men vi tycker att det finns en viss nivå av naivitet i tanken att elevernas studier "blir längre/påverkas" av att de jämt bär med sig sitt lärandeverktyg.
SvaraRaderaFör att dra ett långdraget exempel - Man kan gå omkring i pyjamas överallt, men det betyder inte att man sover överallt.
Därför behöver inte elevernas "arbete med skolarbete" öka/minska pga att de bär med sig sitt lärandeverktyg överallt.
/Oscar & Per