måndag 15 april 2013

Moderna språk och sånt

1. Voki
Elevers korta, snabba texten kommer till liv genom att de låter en avatar läsa upp dem. Spanska och tyska har förvånansvärt bra uttal på denna site. Rent praktiskt funkar det som en bra kontroll, att eleverna kan kolla hur avataren säger meningarna innan de själva läser upp dem. Det ska också funka att eleverna läser in sin egen röst, men det fick jag inte till på ett bra sätt.

Det är snabbt och enkelt, vilket är två krav för att det ska vara användbart!

Länk



2. Videonot.es
Underbar hjälp för att ge skriftlig återkoppling till elevers videor. Mina elever har fört en inspelad diskussion som de lagt upp på Youtube. Med Videonotes skriver jag in mina kommentarer och det hamnar automatiskt rätt och allt blir prydligt och snyggt. Detta ser jag som en solklar tidssparare - i stället för att se videon, anteckna, och återkoppla muntligt (som jag gjort tidigare) så återkopplar jag skriftligt direkt när jag ser videon första gången.  Eleverna får se sin video igen, denna gången med mina kommentarer.

(Kan inte dela med mej av videon eftersom jag inte fått tillstånd av eleverna till det.)

Victor Jorméus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar