tisdag 16 april 2013

IKT, BFL, Genus och Självförtroende

Lärspridarträff på Grand i Borås 16 april 2013

Under dagen som är den sista av tre utbildningsdagar har vi haft samtal om hur vi kan utveckla vår undervisning med hjälp av IKT och även med BFL. Vi har diskuterat lärstrategier, skrivit och diskuterat i google docs (sk "vattenfall"). Vi har loggat in på Twitter och läst olika Tweet... med mera med mera.

Ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat är hur vi kan utveckla vår undervisning med fokus på genus. Dagen avslutades med att vi fick skriva en utvecklingsplan på vad vi vill arbeta vidare med. Personligen vill jag testa att använda google docs i min undervisning. Det som gjort att jag ännu inte börjat med det är att alla elever måste ha ett google-konto. När jag själv skaffade det tog det en liten stund och jag känner på mig att det kan bli krångligt att få alla mina elever att klara av det. Jag är övertygad om att dessa begränsningar är störst i mitt eget huvud. Om eller jag menar när jag väl börjar så kommer jag bli lite smått förbannad på mig själv för att jag inte startat tidigare. Precis som vi diskuterat under dagen så är det bara att försöka, misslyckas och sedan försöka igen tills man lyckas. Det är ju inte mer komplicerat än så.

Att ha ett klimat där mina elever tillåter sig själva att misslyckas för att kunna lyckas är en förutsättning för utveckling. Man kan säga att man ska befinna sig i den "gula zonen" lite oftare... Då måste jag ju börja med att tillåta mig själv att misslyckas. Jag tycker att jag kommit en bit på väg här, men så klart har jag en hel del kvar. Många av mina elever är inte rädda för att redovisa och jag har försökt att implementera hos dem att det inte gör något om allt inte är helt perfekt. Det är ju på felen och misstagen som man lär sig och kan utvecklas!

Detta kan vi nog också knyta an till genus. Tillåter vi killar och tjejer att misslyckas i samma grad? Jag är inte så säker på det...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar