måndag 18 februari 2013

Den fråga som jag ständigt blir påmind vid våra diskussioner om är hur viktigt det är att anpassa användandet av de digitala möjligheterna till de förutsättningar som skolan, datortillgången och eleverna ger. Vi ha som sagts ingen one-to-one situation på komvux och får arbeta utifrån det. Våra elever är vuxna och har mycket olika erfarenheter av att använda internet och datorer över huvud taget. I motsats till den förra träffen har vi har i alla fall nu ett HIT att arbeta utifrån och det är förstås formulerat utifrån den verklighet vi lever i. Vi ser det som en målsättning på lite längre sikt att eleverna ska kunna mera kontinuerligt använda digitala hjälpmedel i klassrummet och det kommer delvis att vara beroende av att eleverna använder sig egna datorer eller andra digitala hjälpmedel i skolan.
Som lärspridare inom vuxenutbildningen betyder allt detta att vi kanske får anstränga oss lite extra för att sovra och hitta idéer som vi redan nu kan använda oss av och diskutera och sprida till våra kollegor. Vi ska vara med på tåget men kanske inte alltid resa i den vagn där de mest erfarna one-to-onekollegorna befinner sig.

1 kommentar:

  1. Jag känner igen mig så väl i det du skriver att anpassa användandet utifrån de möjligheter och resurser som finns på vår skola. Även de elever som jag undervisar på sfi har blandad datorvana och oftast en knapphändig sådan. Jag hamnar lätt i fällan att "Det här går inte, hur ska jag kunna göra detta med de få resurser vi har och med den lilla datorvana mina elever har?!".

    Vi kanske behöver hitta andra möjligheter att "flytta klassrumsgränserna" och "omdefeniera" våra uppgifter som vi gör med våra elever. TÄNK OMs utbildning har gett mig ny inspiration och nya glasögon att faktiskt se möjligheterna och börja i liten skala! Även om vi har datortid enbart 1/vecka så kanske det är en bra början där elever kan se och kommentera blogginlägg (som jag lagt ut av exempelvis elevers inspelningar m.m.)

    SvaraRadera