måndag 28 januari 2013

Baksidan av de sociala mediernas framfart

Mycket vill ha mer, vi vill bli bekräftade, vi vill bli sedda, vi vill gillas, pratas om och pratas med. Men vi vill inte bli utsatta för hot, våld och trakasserier. Göteborgsuniversitet höll i onsdags (23/1 2013) en föreläsningen/seminarium med rubriken -Nätmobbning, vad är det och vilken roll spelar den nya tekniken? En sammanfattning från denna har gjorts av Västnytt, om Nätmobbning, hot och trakasserier i de sociala medierna I klippet får vi höra vad eleverna tänker och vad forskaren Ann Frisén, psykolog, säger i ämnet.

Bild lånad från: http://www.cisionnewsroom.se

  • Vad är det som händer på nätet?
  • Vad är det som gör att en händelse blir (nät)mobbning?
  • Tjejer och killar, vad är skillnaden tror ni?
  • Varför ser Facebook ut som det gör?
  • Vad gör detta med människan, strukturen alltså?
  • Är Facebook en almän plats?
  • Varför är det så aggressivt på nätet?
  • Är inte vi samma personer IRL som på nätet?
  • Polisen uppman oss att anmäla men, vad händer med alla anmälningar?



Under föreläsningen kom det vid ett flertal tillfällen upp att man i skolan kan eller till och med bör prata om och belysa internet, fördelar med det samt de risker som finns. En av eleverna som pratar i inslaget och också närvarade vid föreläsningen gav som förslag att i skolan föra diskussioner under en "Internetvecka". Många skolor arbetar med teman av olika slag någon gång under läsåret och varför inte satsa på internet som tema? Från Viskastrand var vi några stycken som deltog och vi har här nedan sammanfattat frågor som vi tycker kan vara värda att diskutera i lärarlag, på skolan som helhet och framförallt med eleverna. Kanske kan dessa frågor vara en start i arbetet med kring Internet


Vi ser stora fördelar med att ha en temavecka om internet. Självklart ska vi ständigt vara öppna för att diskutera frågor som rör kommunikationsmedel och mobbning, men att ha det som ett större tema ger en chans att gå in djupare på diskussioner och samtala om olika infallsvinklar. Vi tror att under ett sådant projekt skulle man kunna väcka frågor om möjligheter med internet men även frågor kring integritet, respekt, empati och konsekvenstänkande. Arbetet med de sociala medierna och de digitala verktygen bör vara en del i skolans arbete med värdegrunden, då både dess innehåll och de möjligheter som de för med sig. Hur tänker ni?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar