Digital hjälpmedel i Matematik
För två år sedan presenterade skolverket en rapport om hur it-användningen ser ut i grundskola & gymnasiet. Enligt rapporten så använder få elever datorn i matematikundervisningen.
Den 13-14 september 2012 arrangerade Malmö Högskola & NCM konferensen: Matematik för den digitala generationen-visioner & strategier.
En av föreläsarna var Per Jönsson som kommenterade ovan nämnda rapport med orden: "Det här tyder på att det finns ett strukturellt problem för matematikämnet. Vad beror det på? Ämnesplanerna ger ju egentligen ett gott stöd för att använda it i undervisningen. Så varför tar inte utvecklingen fart? Det ville vi ta reda på! " En förklaring enligt undersökningen var att många lärare är kritiska till nyttan med digital hjälpmedel & ser inte nyttan. Det där kan man lika gärna göra med papper & penna!
Jag har personligen känt att det är lätt att man hamnar i den traditionella matematikundervisningen, trots att jag är väl med i den nya tekniken.Visst variera jag undervisningen med läromedlets webbsida & diverse olika hemsidor för spel som arcademicskillbuilders.com & sidor som åskådligör som t.ex Wolfram-Alpha. (Läs gärna Lina Jönssons inlägg i ämnet) Dessutom leder användningen av ping-pong, där man lätt kan kommunicera med eleverna och lägga upp länkar till t.ex youtubeklipp, också till en förändring av arbetssättet. Men jag känner att det borde gå att få ut ännu mer av de möjligheter som vi har idag. Vad finns det där ute?
När jag letade efter inspiration till detta så hittade jag till skolverkets Omvärldsbloggen,skriven av Stefan Pålsson, som handlar om just IT i skolan. Där finns i alla fall en antal inlägg som behandlar just dessa frågor och som också ger en hel del tips på bra metoder. T.ex hur man kan använda mobilen i matteundervisningen på olika sätt!
Jag hittade också till NCM´s hemsida IKT i matematikundervisningen. Där finns en hel del tips att tillgå även om man kan hoppas att sidan kommer att växa i omfång!
Jag hoppas kunna prova på & ta till mig en del av de tips som finns på ovanstående sidor så att jag kan utveckla mina matematikundervisning
(källa: http://omvarld.blogg.skolverket.se/2012/09/18/matematik-for-den-digitala-generationen/)
Jag avslutar med att tipsa om den fina Mulitplication Rock
Jag hamnar precis som du lätt i den traditionella matematikundervisningen och tar allt för sällan till det digitala. Finner här bra tipps på hur jag kan arbeta digitalt med mina elever och deras nya verktyg.
SvaraRadera