tisdag 20 november 2012

Omsätta kunskap i något kreativt - ett bevis på förtrogenhet?!


Att i en uppgift ha ett övergripande syfte att nå en tydlig tillämpning av den förvärvade kunskapen är, enligt mig, ett mål som lättare uppnås med din dators hjälp. Datorn är ett kreativt verktyg som tillåter eleven att omsätta sina kunskaper i ett kreativt sammanhang. En förutsättning för detta är självklart att den tekniska kompetensen finns hos eleverna. När man passerat den gräns där datorn längre inte upplevs som ett hinder utan just ett kreativt redskap, har man möjligheten att nyttja dess kraft.


Min tankegång kan knyta an lite till Per Oldbergs tidigare inlägg där han lyfter datoranvändandets baksida i en fråga; ”finn det en risk att vi går bort oss bland de tekniska lösningarna?”. Per lyfter en mycket viktig fråga här, en fråga som kort också lyfts under första dagen i TänkOm utbildningen. Frågan om datorns roll - fyller den enbart ett egenvärde, eller är det ett verktyg att nå längre? Per diskuterar datorns baksida i ett sammanhang som rör elevaktiva diskussioner i ett klassrum. Min ingång är en annan - datorn som ett kreativt verktyg i redovisning, omsättning av kunskap. 

Det finns en risk att vi går bort oss bland tekniken. När gör vi då det? När blir det tekniken och arbetet med den som tar överhand - istället för ett fokus på det som egentligen är målet med elevernas uppgift? Jag menar att den risken är som störst när kompetensen kring funktionerna i datorn är begränsade. Vi lärare tar i många fall för givet att eleverna per automatik är kompetenta och kreativa när det kommer till datoranvändande. Min uppfattning är däremot att eleverna behöver tydlig undervisning i hur man kan använda sig av datorn, hur den kan vara ett kreativt redskap för att nå möjlighet att uppvisa förtrogenhet. Detta kräver tid - och resurser.

Vad är då utväxlingen av att ge eleverna denna utbildning. En övergripande datorutbildning där de lär känna sina macbooks och dess mjukvara? Svaret kanske ter sig självklart i relation till vad jag tidigare nämnt; en mycket god utväxling. Så, låt se mina antaganden som vetenskapliga fakta (vilket jag absolut inte gör anspråk på att låta dem vara), och då se till var vi med ”vetenskapen” i ryggen bör satsa resurser. Eleverna får idag en varsin dator, 45 minuters information om var startknappen finns, försäkringsärenden, uppkoppling mm. Sedan ska datorn användas. Utbildningen i datorns användningsområden är avslutad.

Nyttjar vi på detta sätt de enorma möjligheter som finns i datorn? Nej! Bör vi göra det? Ja!

Hur gör vi då detta? Hur ger vi eleverna de kunskaper kring datorn som behövs för att datorn verkligen skall kunna användas som ett redskap att nå ökad måluppfyllelse?


Jag bifogar en länk till ett exempel där eleverna nyttjar sina historiska- och tekniska kunskaper i en film under temat den amerikanska demokratins historia:

Länk: https://vimeo.com/53929561
Lösenordet: resantillfrihet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar