TPACK modellen, screen shot ur Lärarkompetens, vad är det? - om TPACK (film nedan)
TPACK modellen är en modell som försöker visa vikten av att man ser helheten. Vi behöver både pedagogik, innehåll och teknik för att kunna arbeta i klassrummet med framtidens samhällsmedborgare. Kolla gärna den"braiga" filmen nedan för att fördjupa din förståelse. Det är lärarens uppdrag att se till att verktyget (datorn, iPad, smartphones osv.) samspelar och uppfyller läroplansuppdraget och skolans kunskapssyn. Och det är vi som lärare som kan hjälpa eleverna att nå högre att ge dem utmaningar som tar dem längre i sitt arbete med den nya tekniken. Kanske är det så att eleverna är bättre än oss på tekniken men det är fortfarande vi som guidar dem i rätt riktning.
Bild fotad ur Lärarförbundets medlemstidning
Som en del i detta arbete bör vi arbete med att skapa uppgifter där vi utmanar dem där vi tar uppgifterna till en högre nivå. Med hjälp av tekniken blir kunskapsutvecklingen större och framtidens samhällsmedborgare är redo för att verka. Till vår hjälp kan vi ha SAMR modellen (ännu en liten film) är en modell som beskriver olika steg som vi kan ha till hjälp när vi utformar våra uppgifter med den nya tekniken som ett av verktygen. Målet är att arbeta mot de översta delen i denna modell och omdefiniera uppgifterna och tänka "skulle denna uppgiften kunna göras utan dator?" om -JA. TänkOM, tänk nytt!
För kännedom så uttalas SAMR = summer ;) Screen shot ur film Lärande i det digitala samhället, om SAMR
Håller med om "skolutvecklingen kring digitalisering" Detta hade snabbat på skolutvecklingen mycket!
SvaraRadera
SvaraRaderaInspirerande! Översta steget i SAMR knyter an till ett citat från ett av Steve Jobs sista tal. Det utmanar mig som lärare i mitt konkreta arbete och eleverna i deras sätt att förhålla sig till skolan och framtiden:
Your time is limited, so don't waste it living someone else's life. Don't be trapped by dogma — which is living with the results of other people's thinking. Don't let the noise of others' opinions drown out your own inner voice. And most important, have the courage to follow your heart and intuition. They somehow already know what you truly want to become. Everything else is secondary.
Möjligheterna med datorer och internet är oändliga. Kan dock vara bra för oss att även reflektera över hur skolan ska handskas med den (potentiella) segregation som ligger i kommunikations- och nätverksverkligheten. Elever som kämpar med att kunna kommunicera (att uttrycka sig och ta kontakt) kan ha lättare att göra det på nätet men inte nödvändigtvis. Det är skillnad på att nätverka och att bara spela/chatta.