tisdag 20 november 2012


Tankar kring Ikt från två yrkeslärare

Branschutveckling pågår ständigt, hela tiden, överallt och jämt. Hur gör vi i skolan för att  hänga med i denna process? Är det överhuvudtaget möjligt? 

Vi ser Ikt som ett viktigt (och kanske till och med nödvändigt) verktyg i denna process. 

Trender inom Turism och hotell ändras med en rasande fart. Vi pratar inte om år, men snarare månader eller veckor. Saker i samhället förändras, och påverkar branschens utveckling, ibland över en natt. Då gäller det att vara med direkt.

För att våra elever ska vara attraktiva på arbetsmarknaden, måste de vara vana vid att följa utvecklingen och hålla sig uppdaterade på förändringar som sker i branschen. Om vi som yrkeslärare nöjer oss med att endast förmedla det yrke vi själva utförde för x antal år sedan, kommer elevernas kunskaper vara förlegade innan de kommer ut. 

Som lärare kan vi dela vår fortbildning med eleverna, eftersom den är lättillgänglig för alla. T.ex. kan man lyssna på föreläsningar på webben, tillsammans och diskutera kring aktuella teman. Ikt möjliggör helt nya arbetssätt och möten, som annars vore svåra, tidskrävande och kostsamma att få till. 

Eleverna kan ta del av de bästa floristernas arbeten världen över. Japan, Italien, Ryssland är bara ett knapptryck bort. Möjligheten att ställa frågor, ta del av nya material och tekniker är betydligt enklare än tidigare, om det ens överhuvudtaget var möjligt.

Vi lärare kan skapa ett större kollegium bestående av både yrkeslärare och branschfolk. Detta är viktigt för vår kompetensutveckling, och fortsatta förankring i branschen. Ett ytterligare incitament för detta är Gy11 och dess tydligare krav på samarbete mellan skola och bransch.

Hur ser Du på saken?














/Två nyfikna yrkeslärare

1 kommentar:

  1. Håller med det är ingen lätt nöt att knäcka för att få eleverna att följa med i utvecklingen. intressant tanke om att starta ett större kollegium.

    SvaraRadera