tisdag 16 oktober 2012

Utnyttja elevernas IT-kompetens i din undervisning!



Idag är det inte frågan om att digitala medier i undervisningen är en pedagogisk fluga som gör ett tillfälligt besök. Hela världen och samhället i stort har idag digitaliserats och så även skolan. I media idag läser vi allt oftare om kommuner som satsar på IKT (informations- och kommunikationsteknik) och 1-1 konceptet. Men funkar det att arbeta som vi gör idag och sedan bara ge eleverna varsin dator?

Tyvärr är det inte så enkelt.

Arbetet med digitala medier gör skillnad om pedagogiken samtidigt förändras”, hävdar Karin Twedell Levinsen & Birgitte Holm Sörensen (Århus Universitet, 2011). Forskarna kommer i sin undersökning fram till att digitala medier gör att eleven lättare kan följa, reflektera kring och utveckla sitt eget lärande. För att utnyttja digitala mediers fulla potential krävs en problembaserad undervisning och att eleverna samarbetar med varandra. Exempel på det är kamratbedömning i Pingpong. Rent praktiskt kan detta innebära att eleverna kan vara medlemmar i diskussionsforum där deras arbeten publiceras. Eleverna kan då direkt få kvalitativ feedforward av både elever och lärare.

Eleverna har idag hög IT-kompetens som de automatisk använder både informellt och formellt i och utanför skolan. Detta är strategier och kunskaper som bör tas till vara av oss pedagoger eftersom det finns en stor risk att färdigheterna annars endast används informellt på exempelvis Facebook och i dataspel. Samhället idag är uppbyggt på dessa färdigheter och det är vår uppgift att lotsa eleverna till att använda dessa på nya sätt i professionella och akademiska sammanhang.

Samhället idag kräver kompetenser som vi behöver rusta våra elever med för att kunna möta framtiden och sticka ut på den konkurrenskraftiga arbetsmarknaden. Dessa är följande:
  • Kreativitet & innovationskraft
  • Nyfikenhet och förmåga att tänka nytt och divergent
  • Självkänsla
  • Förmåga att lära och att ta ansvar för den egna lärprocessen
  • Kommunikativa förmågor och språk
  • Förmåga att samarbeta, och nätverka samt social kompetens
  • Förmåga att tänka kritiskt
  • Förmåga att navigera i informationssamhället och värdera dess källor
  • Förmåga att analysera och lösa problem
  • Förmåga att se saker ur olika perspektiv, argumentera & fatta beslut
  • Global och miljömässig medvetenhet, kulturell förståelse och empati

För att vi skall kunna utveckla elevernas kompetenser fullt ut krävs det att vi som pedagoger använder oss av den digitala världen i vår undervisning.


6 kommentarer:

  1. Härligt inlägg! Delar flera av dina tankar och blir lite nyfiken på hur en bedömning kan se ut och gå till i PingPong. Har ni testat digital formativ bedömning på fler ställen än PingPong?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Än så länge har vi inte gjort det på den skolan jag jobbar på eftersom det bara är där vi smidigt kan kommunicera med eleverna digitalt.

      Radera
    2. Man ska givetvis använda den kanal som finns, om den dessutom är smidig är det bara att köra på. Grattis till era elever som har medvetna och engagerade lärare.
      Det är inte verktyget som avgör kvaliteten på den återkoppling eleverna får. Det är en lärares hantverk att kunna beskriva kunskapskvalitéer som eleven visar både under arbetsprocessen och i slutresultatet. Men verktyget möjliggör snabbare återkoppling och i vissa fall återkoppling från fler än läraren. Tänk att hela världen kan ge respons på ett elevarbete om den publiceras utanför klassrummet. Då är det plötsligt mycket mer allvar i uppgiften för eleven, och det blir på riktigt.
      Ha en trevlig resa mot det omdefinierade lärandet!

      Radera
    3. Intressant idé gällande att fler än lärarna och eleverna kan ge respons. Att skapa skarpa lägen motiverar verkligen eleverna att prestera sitt bästa!

      Radera
  2. Det finns inget alternativ för oss som arbetar i skolan idag. Vi måste använda oss av digitala verktyg i vår undervisning för att det är så samhället ser ut.

    SvaraRadera