tisdag 16 oktober 2012

Steg ett mot skolresa 2.0

Trettio tonåringar på en två timmar lång stadsrundvandring i Bath, England. Hur kan man få det att bli något mer än ett pliktskyldigt släntrande och ett förstrött gäspande? undrade jag. Hur kan man väcka intresse och vidga lärandet? Min önskan var ju att de ska lyssna uppmärksamt och aktivt delta hela tiden och lära sig en massa om stadens historia och landets kultur. 

I ett försök att uppnå detta syfte skapade jag en uppgift som gick ut på att svara på frågor. Men svaret, som lätt skulle kunna googlas, måste dels bestå av en bild som illustrerar svaret, dels innehålla bevis på att du har varit på platsen. 

Till exempel:
Q: Where would inspector Morse go for a drink?
A:

Kanske får du börja med att googla fram att Colin Dexters inspector Morse brukar gå till The Randolph, sedan leta upp stället och slutligen ta en bild på dig själv framför skylten. Ganska enkelt. Ganska roligt. Men du får också ett mer personligt förhållande till platsen. 


Eleverna försågs med en broschyr där jag beskrev uppgiften och gav dem ett antal frågor och påståenden att i grupp besvara med bild under stadsvandringen och därpå följande fritt strövande i staden. Redovisningen skedde den här gången i form av en visning av bilderna när vi kom hem. 

Just den här uppgiften kan väl ses som en relativt banal och ytlig poängjakt, men jag tror att den kan vara ett embryo till något större och en idé som man kan utveckla och jobba vidare med. Den skulle till exempel kunna inkorporeras med en blogg som dokumenterar resan och därmed lyfta in kurser som samhällskunskap och historia . Man skulle kunna utvidga dokumentationen och använda verktyget History pin. Uppgiften skulle också behöva kopplas tydligare till kursinnehåll och kunskapskrav. Trots dessa brister blev resultatet så glädjande att jag definitivt kommer att jobba på liknande sätt nästa resa.  

2 kommentarer:

  1. Spännande infallsvinkel. Tycker det är roligt hur vi kan tänka kring vilka frågor som är relevanta att ställa och på vilket sätt som de ställs.

    SvaraRadera
  2. Martin,

    du förenar nytta med nöja och förenar nyfikenhet med lärande på ett föredömligt sätt. Dessutom får du med IKT på ett naturligt sätt. WOW!

    SvaraRadera