tisdag 16 oktober 2012

Pedagogiska länkar i matematik

I min matematikundervisning använder jag både dator och lärobok. En del elever lär sig bäst genom att räkna i en bok medan andra inte gör det. Därför tror jag att det är bra att blanda "klassiskt räknande" med andra aktiviteter så som att spela olika spel, gruppuppgifter och liknande. Genom olika spel lär eleverna sig fortfarande samma sak men tänker inte på det, men framförallt har de kul!

Nedan hittar du de sidor som jag oftast använder i min undervisning.

Arcedemic Skill Builders

En sida som jag gärna använder när det är sådär 10-15 minuter kvar av lektionen och eleverna inte har någon ork kvar är Arcademic Skill Builders. Det finns många olika spel med bl.a. division, multiplikation osv. där eleverna kan tävla mot varandra eller i olika lag. Det är ofta enkla uppgifter men som många elever ibland har svårt för som t.ex. multiplikationstabellen. Eleverna tycker det är roligt att tävla mot varandra och alla vill vinna, vilket gör att de vill spela flera gånger och tränar matte utan att tänka på det.



Wolfram Alpha

Wolfram Alpha använder jag bl.a. när man ska visa olika funktioner och vad som händer om man t.ex. ändrar k-värdet i räta linjens ekvation. Det blir tydligt för eleverna och de kan enkelt göra det själva. I Wolfram Alpha kan du skriva i princip vilken fråga du vill och få svar med komplett uträkning. Jag tycker det är en enklare variant av Geogebra samt att du kan fråga om allt, även sådant som inte berör matematik. Jag har använt Wolfram Alpha istället för grafritande räknare då våra elever inte har några sådana, men de har en egen dator. Tänk på att skriva på engelska!



Matteva

En annan sida som jag ibland hänvisar mina elever till är Matteva. Här kan eleverna träna på de grundläggande kunskaperna så som bråkräkning, decimaltal, geometri, procent osv. Eleverna får direkt veta om de har svarat rätt eller fel och de kan få tips hur de ska lösa uppgiften om de har fastnat. Ett bra komplement till eller i stället för "bokräknandet".



Hooda Math

En sida som jag kom i kontakt med när jag jobbade i London var Hooda Math. Här kan eleverna genom olika spel träna olika saker så som numerisk räkning, geometri eller logisk tankeförmåga. Alla spel har något med matematik att göra. En bra sida att tipsa eleverna om när du har lite tid kvar på lektionen eller om du inte har mer material för just den lektionen. Eleverna tycker det är roligt att få göra något annat, samtidigt som de fortfarande håller på med matematik (utan att de vet om det eller tänker på det :) )





3 kommentarer:

  1. Fantastiskt bra!
    Själv har jag haft stor nytta och glädje av www.khanacademy.org
    MVH Matthias

    SvaraRadera
  2. Variation är alltid bra. Tror att det är viktigt att försöka koppla matematiken till andra ämnen så att eleverna ser att matematiken hör ihop t.ex. med NO-ämnena.

    SvaraRadera
  3. Bra. Jag trycker enkelt ut övningsstenciler från http://www.math-aids.com (trots det oroväckande namnet).

    /Per

    SvaraRadera