tisdag 16 oktober 2012

Begriper du inte begreppet eller?

I samband med datorns inträde i skolans värld har kritiker lyft upp att begreppsinlärningen och begreppsförståelsen kommer i skym undan. Det blir ett fokus på att bara göra och lösa en uppgift men att ingen djupare förståelse krävs. Jag vill hävda motsatsen, att när omvärlden öppnas upp och får ta plats i klassrummet så lyfts diskussionen om vad begreppen står för upp till ytan. För då blir det så tydligt för eleverna själva när de inte hänger med och förstår vad som skrivs eller sägs på till exempel en helsida. Det är då en bra utgångspunkt för att föra en diskussion kring begreppens betydelse.

I min egen undervisning, framförallt i fysik, så lägger jag stor vikt vid just begreppsförståelse. Vi har sett något, vi vill förklara det, vi vill kunna prata om det. Och då kommer begreppen in. Talar vi inte samma språk, det vill säga använder samma begrepp med samma innebörd, så kommer vi inte kunna förstå vad andra menar. Och då kan vi inte utbyta tankar och idéer. Har kommer datorn in som ett komplement, ett hjälpmedel. Eleverna stöter på ord, begrepp, företeelser som de inte förstår och vet vad det är. De gör mig uppmärksam på detta och jag hjälper dem att förstå och sätta den nya kunskapen i ett sammanhang. 

Datorn sätter fingret på ett pedagogiskt synsätt, är det viktigaste att en uppgift löses eller är det viktigaste att man kan förstå vad man gjort? Kunna förklara, kommunicera, tillämpa? Ska eleverna lära sig att härma eller tänka själva? Datorn i sig ger inte automatiskt en begreppsförståelse men den hjälper till att sätta inlärningen i ett annat sammanhang. Genom att ta in omvärlden i klassrummet blir denna diskussion högst relevant. 

Genom att ta utgångspunkt i begreppen i undervisningen vill jag bygga upp en karta hos eleverna, där de olika begreppen står i förhållande till varandra. För att försåt ett komplext och svårbegripligt begrepp så måste man börja med de begrepp som är kopplade till det nya, svåra. Samspelet mellan olika begrepp och kopplingen mellan begreppen bli centralt när informationen ständigt finns en knapptryckning bort. Alla kan idag söka fram informationen på mycket komplexa företeelser men för den skull betyder det inte att man kan använda informationen. En snabb sökning på svenska Wikipedia kring ett i dagarna aktuellt ämne som kvantfysik ger en uppräkning av en mängd begrepp som är kopplade till området. Visserligen är många av begreppen länkade till sidor som förklarar dem, men där möts man andra begrepp. Till exempel så nämns rörelsemängd som länkas vidare till en sida som förklarar rörelsemängd som produkten av massa och hastighet. Detta förklaras vidare på sidan, men vad är massa och hastighet? Det förutsätts att läsaren redan vet. 

Det är precis på detta viset som mina elever gör, de söker på något som intresserar dem, hittar en förklaring som innehåller nya/andra begrepp som de söker vidare på tills de kommer till en punkt där de tror att de vet vad begreppen står för. Och det är där som mitt uppdrag ligger, att se till att elevernas grundläggande begreppsförståelse är tillräckligt täckande och djup. Datorns inträde i klassrummet öppnar således för en utmaning av de mest grundläggande begreppen och företeelserna i vår omvärld. Till att tänka och fundera. Till att TänkaOm.

2 kommentarer:

  1. Håller med dig om att datorn tvingar eleverna att tänka till kring kunskapsbegreppet. Det är så lätt att härma men det leder knappast till en större kunskap något som jag tror att eleverna förstår om man diskuterar med dem.

    SvaraRadera
  2. Håller med både Gunnar & Patrik om att datorn ger nya utmaningar i kunskapsbegreppet. Funderar dock på om utmaningen ligger i nya begrepp eller om att datorn är en naturlig del av en ökad "kunskapsmängd/kunskapsbörda" (beroende på om man vill se det positivt/negativt). Min poäng i detta är att i samband med olika tidsepoker så ställs det olika krav på de som lever i den tiden. Under vissa tidsepoker har vissa tekniker och fenomen funnits i vardagen - och med detta ett antal begrepp för att kunna kommunicera och utbyta tankar med varandra.
    I en annan tidsepok har man haft andra begrepp - kopplade till andra samhällsfenomen. Dessa begrepp behöver inte ha en koppling till den andra tidsepoken. Det blir då svårt att göra sig förstådd över olika tidsepoker.

    Jag delar åsikten att gemensamma begrepp är nödvändiga när man kommunicerar inom ett ämne. Det som man kan diskutera är när man börjar kommunicera utanför ett ämne.
    Jag såg i den här artikeln http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/klarsprak-i-uppsala_7085655.svd
    Där tar de upp svårigheterna när personer som är jurister (och talar juristernas fackspråk) ska kommunicera med personer som inte är jurister och vilka problem som då kan uppstå i kommunikationen.

    Kanske kommer vi därför alltid att ha ett visst glapp i kommunikationen mellan människor tills vi lyckats överbrygga problematiken med att hitta ett gemensamt begrepp-språk? En problematik som kan uppstå varje gång en ny teknik/trend dyker upp med dess tillhörande begrepp?
    Detta blir en utmaning för lärare att TänkaOm för att lyckas nå alla sina elever. Men lika mycket som det är en utmaning att TänkaOm så är det en utmaning för läraren att lära sig alla nya begrepp utanför sitt eget ämne.

    SvaraRadera