måndag 15 april 2013

För stödbehov och uttråkade. Loggbok, projektrgupper i PingPong.

Nyss fick jag möjligheten att delvis arbeta som speciallärare i matematik. Jag samarbetar med lärare och elever i salen. Ser många elever under veckan. Nu snackar vi Matte 1A o B.
Ett grepp jag precis startat är att skapa en egen aktivitet i Pingpong: "Bennys mattesupport".
Där bjuder jag in elever som vill ha handledning, stöd eller diskutera upplägg mm. Där tänker jag mig att jag kan lägga material inför nationella prov, kanske erbjuda frågestund mm men framför allt kunna hålla en personlig dialog via loggboken. Saker man inte kan fråga i klassrummet eller berätta hur man upplever situationen.

Projektgrupper är en annan sak jag vill testa, men inte för elever med stödbehov utan för de uttråkade som ges för lite stimulans pga den stora massans behov. Har hittat sådana elever i alla grupper jag är med i. Där tänker jag mig likadant att bjuda in men att skapa grupper som får utmaningar, kanske inför NP. Ska lösa och redovisa i pingpong i text eller film osv. De andra får sen ta del och ge feedback till varandra.

Har du som läser detta erfarenhet eller tips,  vill du utveckla tankarna med mig eller utmaningar? Hör av dig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar