tisdag 12 mars 2013

Hej
Här kommer minnesanteckningar från Anders Jönssons föreläsning på Bäckängsgymnasiet i går 11 mars.



Likvärdig bedömning Anders Jönsson
- Alla elever skall ha lika tillgång till utbildning oberoende a allt
  • Att måttstocken är samma för alla elever
  • syfte cetralt innehåll, kunskapskrav
  • Urvalsfunktionen, dert måste gå att jämföra elever från olika skolor och platser.

Varför är det svårt att uppnå likvärdig betyg och bedöning- MÅL OCH KUNSKAP (TOLKNING AV STYRDOKUMENT) UPPGIFTER (TOLKNING AV ENSTAKA ELEVERS PRESTATIONER) 
KUNSKAPSBEDÖMNING (TOLKNING AV ELEVPERSTATIONER) BETYG

Skalan för kunskapskraven Översiktliga utförliga och utförliga och nyanserade, detta i en stigande steglös skala som styrs av elevernas svar.

Tolkningen är en skala för att föra samman de storstilade ovan, det kan vara svårare medmed praktiska och estetiska ämnen, de har en mer tolkningsbar och subjektiv skala att ta hänsyn till.

Nationella prov = Begränsat uppgiftsformat
Har en ganska låg profil när det gäller inslag av användande. 
Kan vi starta ett nationellt prov för frisörer/stylister?
Uppgiftsformatet har stor betydelse, det har visat sig att elever klarar elever skriftliga frågor sämre än muntliga i en studier. Det är inte att eleverna inte kan svaret utan på frågeställningens utformning.
Nationella prov skall bara pröva ett litet urval av kursplanen! 
I provsituationer är det så att elever förstår uppgiften lättare när de relaterar till deras värld ex har det visat sig i en matematikuppgift att pojkar har lättare för en uppgift om parkeringsplatser och flickor samma uppgift men man byter ut p-platserna mot ponnyhästar.

Stödjer jag en likvärdig betygsättning så skall nationella provet vara normen, eller kan det vara olika i klassrumssituationens bedömning i det som följer de vanliga kunskapskraven.

Nationella prov har den effekten att ju fler gånger man gör det ju bättre resultat blir det eftersom man känner igen frågornas utformning och hur de ställs och var provkostruktören vill ha.

Sambedömning

Fördelar
Kan ge gemensam förståelse för styrdokument och kvallitet

Svårigheter
Likvärdigheten endast lokal
osäkerheten i bb ökar





Hur uppnås en likvärdig bb
  1. Genom att genomföra bra bed
  2. Genom sambedömningar
  3. Genom att upprätta standards
  4. Genom att ta stö av de nationella proven och annat bedömningstöd


Öppet klimat för bedöming och lärande Anders Holmgren

Att utveckla en näsa för kvalitet, Lärande och bedömning hänger tätt ihop
  • vad finns i elevens huvud om läraren bedömer kvalitet
  • Vad finns i elevens huvud om eleven själv bedömer sin kvalitet
  • Vad finns i elevens huvud om en kamrat bedömer hennes arbetes kvalitet

Ju mer vi kan få eleven att förstå kvalitén i sitt arbete ju mer kan eleven för stå vad experkunsap är (lärarens bedömning)

syfte och långsiktigt mål
Centralt innehåll
kunskapskra
undervisning och konkreta mål
bedömnings-situationer
vad lär vi
vad tar vi upp
vilken kvalitet

elevens förståelse för betygsättning













Bestäm i din grupp
-Vad skall eleven kunna, kunna göra , kunna visa (vllka förmågor svarar det emot)
( Det formativa är att eleven får samma kunskap som gjort dig läraren till expert)

Voto.se
m.voto.se/stud11

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar