Macen har i vissa lägen varit lösningen för mig. Genom uppgifter som anknyter till elevernas intressen och med redovisningsformer som kan ge en slutprodukt eleverna kan vara stolta över har många tidigare overksamma elever plötsligt blivit aktiva.
Med program som Keynote & iMovie är det lätt att gå från total novis till att kunna skapa ett mästerverk att visa upp för sina klasskompisar. Att som elev lämna ifrån sig något man själv tycker är snyggt och själv skulle kunna tänka sig att läsa/se kan alltså ge en motivationsskjuts i rätt riktning.
Men detta kan man väll inte göra i alla ämnen?
Jag kan bara tala ur egen erfarenhet och i mina ämnen fungerar det utmärkt. Jag undervisar i matematik samt naturkunskap och här har det fungerat utmärkt. För att ta två exempel:
Naturkunskap:
Vi är väldigt beroende av olika ekosystemtjänster för vår fortsatta existens. Jag har låtit eleverna välja fritt från en lista av tjänster och utifrån sitt val redogöra för tjänsten. De skulle tala om vad tjänsten ger oss, varför vi är beroende av den och hur vi skulle klara oss utan den.
Vad är då det nya i detta? Jo, de fick redovisa sina kunskaper i en liten film skapad i iMovie. Dessa filmer sågs sedan gemensamt, kommenterades och delades i pingpong. När det sedan var dags för ekologiprov var en av frågorna att de skulle redogöra för tre olika ekosystemtjänster. De behövde alltså varandras filmer för att nå ett av avsnittets mål.
Matematik:
Matematiken finns överallt. Varför inte låta eleverna hitta den! Jag gav eleverna i uppgift att hitta matematiken i sin vardag eller inom sitt karaktärsämne. Denna uppgift genomfördes i par för att alla skulle ha ett bollplank att studsa idéer mot.
Vad var det digitala med detta och hur ökade detta motivationen? Givetvis redovisade de sina fynd med hjälp av digitala verktyg. Denna gång valbart mellan att göra en Keynote eller en film i iMovie. När vi efter detta påbörjade procentavsnittet var det ganska få frågor om varför vi måste jobba med procent. Alla visste ju att detta måste vi kunna för så väl privatliv som för våra framtida yrken.
Ibland slår vi lärare knut på oss själva i jakten på att nå en högre måluppfyllelse. Att använda digitala verktyg kan i sig vara ett sätt att nå det. Mac:en utför dock inga underverk åt oss men rätt använd kan den för vissa elever göra mycket stor skillnad.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar