Den digitala världen är i högsta graden reell för dagens barn och ungdomar, varför det i allt väsentligt i det närmast vore otidsenligt att bedriva undervisning utan sådana inslag, eller hur? Emellertid, så kräver det både stabila system, tillgänglighet och inte minst någorlunda pålästa/insatta pedagoger gällande de olika digitala verktygen. Borås Stads satsning på datorer respektive ipads till alla elever säkerställer tillgången och systemen kommer sannolikt också bli stabilare sedermera utan Borås allenarådande servrar.
Vad kvarstår då? Jo, att skolans personal hänger med i det utvecklingsmässiga tempo på teknik och internetområdet som eleverna gör, men är det realistiskt? Har personalen det intresset? Intresse eller ej, men stadens satsning på utbildningsinsatser för personalen gällande interaktiva verktyg upplever jag som nödvändig och bra! Insatser som dessa båda utbildningsdagar ger/skapar förutsättningar för att "tänket" kan komma igång och i viss mån skapa en grogrund för att, om vi lärspridare lyckas sprida och förmedla, mer interaktiva arbetssätt och modeller kommer igång i Borås skolor.
Kommer då eleverna att i högre grad nå målen? Förhoppningsvis men inte per automatik, är den "feeling" jag har, vilket jag baserar på är att kunskapsmålen är de samma medan man egentligen "bara" får ytterligare en sätt att nå dem på! Låt så vara! Eventuellt och förhoppningsvis utgör de nya interaktiva verktygen ett mer attraktivt sätt att lära på, åtminstone för en del! Elever som med hjälp av modern teknik finner entusiasmt och ambition, men också till dem som kan få annat stöd än tidigare, tack vare ny teknik.
Å ena sidan funderar jag på vad all uppkoppling och interaktivitet gör med oss människor? Är det odelat bra? Blir en konsekvens att vi får göra avkall på annat och i så fall på vad?
Jo, kvarstår gör inte bara att skolans personal hänger med i teknikutvecklingen beträffande digitala medier. Förutsättningen för att den digitala satsningen ska ge erbjuda ett mervärde i skolmiljön, är att den erbjuder en täckning för de pedagogiska ambitioner skolan har. Människans egen hjärna besitter ju minnen som i kapacitet vida överstiger den största dator.
SvaraRaderaDe resurser vi har tillgång till i t.ex. Borås kommunala nätverk, har stora ambitioner. Men ett honörsord i utvecklingen av d pedagogiska nätet bör vara "användarvänlighet". Jag anser t.ex. att pingpong är en smula krångligt och svåröverskådligt. Vi behöver ständiga upplysningar om hur, var o varför man använder plattformen. Den saknar dessutom resurser, som täckerminneskapacitet för ljud- o bildfiler. Var lagrar vi våra musikvideos t.ex?